پرش لینک ها

آشنایی با گچبری پیش ساخته

گچبری از جمله هنرهایی است که در معماری نقشی کاربردی به عهده دارد. هنر استفاده از گچ در طراحی داخلی و به منظور زیبایی، گچبری را به موضوعی تبدیل کرده‌است که بررسی آن در سالیان دراز و متمادی از جمله مواردی است که در تاریخ هنر هر سرزمینی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی، متریال‌ های پیش ساخته مدتی است که مورد توجه زیادی قرار گرفته است، چرا که این مواد مزایای زیادی دارند به ویژه سهولت در اجرا و تمیز بودن اجرا. گچبری پیش ساخته نیز از این قاعده مستثنی نیست و طرفداران بسیاری در حیطه دکوراسیون داخلی و معماری دارد.

گچبری پیش ساخته

گچبری پیش ساخته چیست؟

می‌دانیم که با گذشت زمان مسائلی از قبیل سبک شدن سازه، سرعت بالای اجرا، مقرون به صرفه بودن و سهولت در نصب قطعات ، در ساختمان سازی از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود. مواد و مصالح پیش ساخته در این راستا همواره به کمک ساختمان ‌سازی و معماری آمده ‌است. در واقع مصالح پیش ساخته، منجر به استفاده بهینه از هر آنچه در دسترس ماست می‌شود. ولی وقتی بحث طراحی فضای داخلی مطرح می‌شود باید به دنبال موردی بود که علاوه بر تامین موارد قبل، زیبایی را نیز تضمین کند. در همین راستا گچبری پیش ساخته ، به کمک طراحی فضاهای داخلی آمده تا علاوه بر تامین نیازهای سازه‌ای و ساختمانی دنیای رو به پیشرفت، زیبایی ساختمان را هم تامین کند.

همانطور که گفتیم هنر گچبری تا حد زیادی مورد توجه طراحان و کارفرمایان است. از این رو پیش ساخته ‌بودن گچبری برای سهل شدن گچکاری امری عقلانی و قابل ستایش است. در این نوع گچبری با استفاده از قالب‌های گچی، طرح‌های دل‌خواه را برای استفاده در قسمت‌های مختلف یک فضا تولید می‌کنند.

این جریان پس از ورود به ایران از فیلترها و سبک‌های زیادی عبور کرده است و در حال حاضر نیز گچبری پیش ساخته در سبک‌های مختلفی ارائه می‌شود.

بسته به اینکه از محصول پیش‌ ساخته گچ در چه فضایی می‌خواهیم استفاده کنیم، سلیقه مشتری چگونه است و یا چه میزان بودجه و هزینه مد نظر آنهاست از سبک ‌ها و مدل ‌های متنوع این نوع گچبری استفاده می‌شود. از انواع مختلف آن می‌توان به موارد رو‌به‌رو اشاره کرد:

    • گچبری نقش برجسته
    • گچبری پته ، گچبری مشبک
    • گچبری لایه ‌ای
    • گچبری توخالی و توپر
    • گچبری زبره
    • و …

حال سوال مطرح شده این است که چه موارد دیگری باعث می‌شود تا به این نوع گچبری رو بیاوریم؟

گچبری پیش ساخته چیست؟

مزایای گچبری پیش ساخته

قبل از هرچیز گچبری پیش ساخته از استحکام بالایی برخوردار است. می‌دانیم که یکی از مواردی که ما را در انتخاب یاری می‌کند طول عمر و ماندگاری یک مصالح است، که این نوع گچبری از این مورد نیز برخوردار است و همین آن را مقرون به صرفه می‌کند.

از طرفی نصب آن سریع و آسان است و با قابلیت بازسازی مصالح همراه است. وزن سبک ، آن را به مصالحی پر طرفدار برای ساختمان‌ سازان تبدیل کرده‌است زیرا از طرفی حمل و نقل را هم آسان می‌کند و نه تنها عایق صوتی است بلکه تا حدودی ضد رطوبت است و گرد و غبار و کپک را نیز پذیرا نیست.

گچبری پیش‌ ساخته را می‌توان بر روی سطوح مختلفی از ساختمان نصب کرد، سطوحی از جنس چوب، فلز، سیمان و …

قیمت آن نسبت به سایر گچبری‌ها مناسب و مقرون به‌صرفه بوده و در اجرا نیازی به میلگرد کشی، رابیتس کاری، جوشکاری و مواردی از این قبیل که در گچبری سنتی مطرح است، ندارد.

از سوی دیگر بحث طراحی آن است که کلاسیک و مدرن بوده و در مدل‌های متنوع عرضه می‌شود.

اگر کارفرما به مواردی مثل زرق و برق و درخشان بودن دکوراسیون محیط خود علاقه‌مند باشد، در این نوع گچبری می‌توان روشنایی ‌های متنوعی کار گذاشت و طراحی ‌های مختلفی در زمینه نورپردازی انجام داد و کارفرما می‌تواند در هر طرحی که دلخواه خود اوست، گچبری را سفارش دهد.

مورد دیگری که این گچبری را پر‌طرفدار نموده‌است، رنگ‌پذیری متنوع  آن است به گونه‌‌ای که رنگ حالت زیبای خود را حفظ می‌کند.

البته در نظر داشته باشید که در قسمت‌های مرطوب از این گچبری استفاده نکنید.

مزایای گچبری پیش ساخته

کاربرد‌ های گچبری پیش ساخته

عمده استفاده از این نوع گچبری در سقف و پس از آن دیوار است. در سقف دور لوستر، دور تا دور دیوار در قسمت رسیدن دیوار به سقف، بالای قسمت اپن و … می‌توان انواع زیبایی از این شیوه را دید.

گچبری پیش‌ ساخته بر روی سطوح عمودی مثل دیوار و ستون نیز انجام می‌شود که روش آن اندکی متفاوت است.

البته می‌توان از این روش برای ساخت فضاهایی طاقچه مانند نیز استفاده کرد که لوازم دکوراتیو را بر روی آن‌ها جا داد.

کاربرد گچبری پیش ساخته

قیمت گچبری پیش ساخته

هزینه گچبری پیش ساخته بسته به عوامل متعددی است، عواملی از قبیل : کیفیت ملات و گچ استفاده شده، نوع طرح درخواستی، متراژ، نوع ابزار، نوع قالب و نحوه قالب‌سازی، زمان تخمینی و …

این نکته را در نظر داشته باشید که کار خود را به بهترین‌های این حرفه بسپارید تا نتیجه تجربه شما از گچبری پیش ساخته امری مطلوب باشد و از دیدن هر روزه آن لذت ببرید.

یک دیدگاه بگذارید

  1. بسیار مقالتون مفید بود . ممنونم

× گفتگوی آنلاین