پرش لینک ها
تاریخ انتشار: دسته‌بندی نشده

انواع گچبری پیش ساخته

برای تزئین و زیباسازی دکوراسیون داخلی فضا می توان از انواع گچبری پیش ساخته نهایت استفاده را بُرد.

تفاوت این نوع گچبری با شیوه سنتی در این است که خریدار می تواند بر حسب نوع فضا، سلیقه شخصی و مقدار بودجه، طیف گسترده ای از انواع گچبری پیش ساخته را انتخاب کند.

همین مهم باعث شده است که تا گچبری پیش ساخته به تِرند این روزهای طراحی داخلی فضاهای مسکونی، اداری و تجاری تبدیل شود؛ اما گچبری پیش ساخته چیست؟ و به چند نوع تقسیم می شود؟ برای پاسخ به این پرسش با وبلاگ نوکلاسیک همراه باشید.

معرفی انواع گچبری پیش ساخته

در زیر به انواع گچبری پیش ساخته اشاره می کنیم:

نمونه گچبری پیش ساخته | نوکلاسیک
گچبری پیش ساخته

ابزار گلویی یا حاشیه

برای توصیف گچبری طولی اغلب از اصطلاح ابزار گلویی استفاده می شود.

ابزار گلویی علاوه بر پوشش دهی مناسب باعث افزایش زیبایی بصری فضای داخل می شود. استفاده از این نوع گچبری زمان کمتری نیاز دارد زیرا نصب آن به دلیل آماده بودن طرح ها راحت است.

در کارگاه برای ساخت گچبری گلويی مواد مورد نیاز را داخل قالب می‌ریزند. قالب می تواند در ابعاد و طرح های مختلف باشد. پس از شكل گيری گچ در قالب، طرح مورد نظر را از قالب خارج می کنند و پس از دو تا سه خشک شدن، در محل اجرا می کنند. گچبری گلویی توسط چسب چوب و ميخ در محل نصب می کنند.

کنگره یا دندان موشی

دندان موشی از انواع گچبری پیش ساخته است که به دکوراسیون داخلی ظاهری شکیل و مدرن می‌بخشد.

گلویی که به صورت دندانه دار برش خورده باشد به دندان موشی معروف است. در حقیقت، کنگره از تعداد زیادی بلوک مستطیل شکل کوچک تشکیل شده است که شباهت زیادی به دندان دارد.

دندان موشی اغلب توسط یک یا چند لایه اضافی از گچ در زیر قالب اصلی زینت داده می شود. البته به علت زمان بَر بودن اجرای این نوع ابزار، قیمت کنگره در مقایسه با سایر گلویی ها بیشتر است. مقدار قیمت ممکن است، سه تا پنج برابر بیشتر باشد.

نمونه گچبری پیش ساخته | نوکلاسیک
کنگره یا دندان موشی

گل سقفی

در گذشته از گل سقف برای برای محافظت از سقف در مقابل تغییر رنگ یا سیاهی ناشی از دود شمع استفاده می شد. این موضوع قبل از اختراع برق، مشکلی همیشگی بود که با نصب گل سقفی می شد مقدار سیاهی در نواحی نزدیک به شمع ها را کاهش داد.

اکنون در دنیای مدرن، برق نقش اصلی را در روشنایی فضا ایفا می کند. از این رو، گل سقفی قطعه ای کاملاً تزئینی است و باعث می شود سقف از حالت یکنواختی بیرون آمده است و با آویزان کردن لوستر، مرکز سقف به عنوان نقطه کانونی با زیبایی بصری بالا در نظر گرفته شود.

 

کربل یا منقاره

کربل یا منقاره یکی از انواع گچبری پیش ساخته می باشد، که در گذشته به عنوان نشیمن گاه تیر در قسمت برجسته ستون مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما اکنون بیشتر به عنوان یک عنصر تزئینی شناخته می شود.

منقاره معمولاً دارای نقش های تزئینی پیچیده برای زینت بخشیدن به سرستون ها و گچبری های طاقچه ای است. در حکاکی روی این نوع گچبری از اشکال و فرم های انسانی و حیوانی نیز استفاده شود.

نمونه گچبری پیش ساخته | نوکلاسیک
کربل یا منقاره

قاب دکوراتیو

قاب دکوراتیو اغلب به شکلی ظریف و دقیق در اطراف فرم ها و ورودی ها اجرا می شود. قاب بندی دکوراتیو در اطراف شومینه، درب های ورودی، پنجره ها و برای قاب بندی دیوار به کار می رود.

اجرای قاب بندی دکوراتیو جهت ایجاد زیبایی بصری و از بین بردن حالت خنثی و بی  روح دیوار استفاده می شود.

ناگفته نماند، قاب دکوراتیوی که در اطراف شومینه به صورت گچ بری پیش ساخته می شود باید از مصالح ترکیبی تولید شود تا در برابر مقابل شعله و دود مقاوم بالایی از خود نشان دهد.

 

گل کنج قاب

گل کنج قاب برای قاب بندی کردن دیوارها در سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب و فضاهای اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع گچبری با طرح و نقش مورد نظر به صورت پیش ساخته تولید و رنگ آمیزی می شود.

همچنین، از گل کنج قاب برای تزئین گوشه های زاویه دار استفاده می شود. پنجره ها، درب ها و قاب های تزئینی بهترین مکان ها برای نصب گل کنج قاب است. اجرای این نوع گچبری پیش ساخته بسیار سریع انجام می شود، به همین خاطر بسیار محبوب است.

 

طاقچه و محراب

طاقچه و محراب از انواع گچبری پیش ساخته است، که به عناصر تزئینی در سالن های بزرگ و لابی ها استفاده می شوند.

این نوع ابزار گچبری اگر با جزئیات زیبا اجرا شود می تواند به عنوان محلی برای نصب لوازم روشنایی، آثار هنری (تابلو) یا آینه کاری دیوار استفاده شود.

اجرای طاقچه و محراب معمولاً برای فضاهایی که نیاز به لوکس نشان دادن فضا و استفاده از عناصر هنری و فرهنگی به کار گرفته می شود. این نوع گچبری پیش ساخته بسیار پرطرفدار است و در انواع طرح و اشکال موجود می باشد.

تزئینات ستون

ستون، سرستون، نیم ستون و پایه ستون در مدل های مختلف در سبک های مختلف مدرن و کلاسیک ساخته می شوند.

این نوع گچبری پیش ساخته به عنوان عناصر دکوراتیو بر روی ستون های داخلی فضا اجرا می شود.

گچبری ستون از سه قسمت اعم از یک پایه، یک ستون اصلی ساده یا فُرم دار و یک سرستون تشکیل می شود.

همین قابلیت باعث می شود تا بتوان هر عضو را به عنوان یک قطعه جداگانه استفاده کرد.

انواع گچبری پیش ساخته بر اساس سبک

گچبری پیش ساخته را می توان بر حسب سبک به انواع زیر تقسیم کرد:

گچبری پیش ساخته سنتی

این نوع گچبری دارای عناصر سبک سنتی است که برای فضاهای کلاسیک استفاده می شود. گچبری پیش ساخته سنتی به انواع زیر تقسیم می شود.

معرق:

شبیه به کاشی های معرق است، به این صورت قطعات آن مانند پازل در کنار یکدیگر چیده و چسبیده می شوند.

لایه ای :

این نوع از گچبری پیشرفته تر از معرق است زیرا در آن از چند لایه گچ استفاده می شود و هر یک از لایه ها به رنگ مختلفی قابل رنگ آمیزی است.

کلوخی :

این سبک از گچبری در کاخ های ناصرالدین شاه اجرا شده است و به نوعی از عناصر سبک غربی الهام گرفته است.

هشته یا برشته :

بیشتر سبک های سلطنتی در آثار تاریخی معاصر ایران دیده می شود از این سبک پیروی کرده اند. هشته به صورت برجسته و بر دیوار اجرا می شود.

گچبری پیش ساخته مدرن

از دیگر انواع گچبری پیش ساخته می توان به سبک مدرن اشاره کرد که بر پایه سادگی دکوراسیون داخلی می باشد.

در این سبک از خطوط مستقیم و منحنی و بدون هیچگونه جزئیات تزیینی کلاسیک استفاده می شود.

سادگی در طرح مدرن به افراد کمک می کند تا هر نوع فضای داخل را به شکلی مینیمال و زیبا طراحی کنند. فضاهایی مانند دیوار پذیرایی.

این امر  در گچبری سنتی که با نقش و نگارهای متفاوت نمایان می شود، ممکن است برای همۀ فضا مناسب نباشد. و تنها محیط های بزرگ، لوکس و خاص کاربردی باشد.

کلام آخر

انواع گچبری پیش ساخته را در بالا معرفی کنیم، حالا می توانید به دلخواه یک یا چند نوع از آنها را برای فضای زندگی و کاری خود استفاده کنید.

گچبری پیش ساخته در کمتری زمان و با نصبی ساده، محیط داخل را از حالت کسل به فضایی پویا که در آن زندگی جریان دارد، تبدیل می کند.

فواید استفاده از این نوع گچبری باعث شده است، افراد بسیاری جهت تزئین سقف و دیوارهای فضای داخلی خود، به سراغ این مدل گچبری بروند.

برای استفاده از بهترین خدمات گچبری پیش ساخته می توانید با تیم مجرب و حرفه ای مجموعه نوکلاسیک تماس حاصل فرمائید.

× گفتگوی آنلاین