پرش لینک ها
تاریخ انتشار: مقالات

تفاوت گچبری پیش ساخته و گچبری دستی

گچبری پیش ساخته و گچبری دستی

قبل از اینکه موارد عمده تفاوت گچبری پیش ساخته و گچبری دستی را بیان کنیم، بهتر است به این موضوع بپردازیم که شاید در نگرش عام و کاربرد روزمره، برخی گچبری و گچکاری را یکی می دانند، و آنها را به جای هم به کار برند.

ولی در حالت کلی اینگونه نیست، و این دو اصطلاح به صورت کلی و در عمل با هم متفاوت هستند.

درست است که ماده و متریال به‌کار گرفته‌شده در هر دو شیوه گچ است. ولی در گچکاری این گچ برای سفید کردن دیوار و در زمان ساخت و ساز برای سفیدتر شدن دیوارها استفاده می‌شود.

ولی درمورد گچبری اینگونه نیست و پس از اتمام عملیات ساختمانی، نقش زیباسازی نمای داخلی و به ندرت نمای خارجی ساختمان را بر عهده دارد. گچبری را می‌توان هنر استفاده از گچ در نظر گرفت که ریشه و قدمتی دیرینه دارد.

گچبری به دو نوع عمده گچبری مدرن و سنتی تقسیم می‌شود. که شیوه اجرای آنها یا دستی است. و یا با استفاده از گچبری پیش ساخته است.

در ادامه بیشتر به تفاوت عمده شیوه پیش ساخته و شیوه گچبری دستی می‌پردازیم.

گچبری دستی چیست؟

در این نوع گچبری دو چیز نقش اصلی را بر عهده دارند، اول گچکار ماهر، سپس مرغوبیت گچ. در واقع گچبری دستی در زیباسازی بناهای مسکونی شیوه‌ای بسیار زیباست. که از دیرباز مورد توجه بوده‌است و هنرمند گچکار ساز اصلی را می‌نوازد.

اوج زیبایی این هنر را در سر ستونها و در کل ستون و سقفهایی با نقوش گچی برجسته در گذشته می‌توان دید که گچبری دستی را در بهترین حالت خود نشان می‌دهند.

همانطور که گفتیم گچکار نقشی اساسی بر عهده دارد چرا که گچ مورد نظر را خودش آماده می‌کند و تمام مراحل گچبری، از ابتدا تا انتها بر عهده خود اوست.

در واقع او نسبت دقیقی از آب و گچ را ترکیب می‌کند تا خمیری انعطاف‌پذیر به دست آورد. و با استفاده از آن گچبری دستی را انجام می‌دهد. تا قبل از جامد شدن گچ، او اسکلت کلی کار را شکل می‌دهد. و با ابزارهایی مخصوص کنده‌کاری و گچبری را پیش می‌برد.

از آنجا که گچ زودگیر و شکل پذیر است، گچکار زمان زیادی برای نقش‌اندازی بر روی آن ندارد. و پیش از سفت شدن گچ باید عملیات نقش‌سازی و کنده‌کاری را انجام دهد.

از جمله ابزارهای این کار می‌توان به دمبر، کاردک، بومخوار و نقاله اشاره کرد، که به ایجاد نقش و نقوش کمک می‌کنند. ولی باید این را در نظر گرفت که کار اصلی را یک هنرمند انجام می‌دهد.

ظرافت، دقت و زیبایی خلق شده با دست، گچبری دستی را مثل تمام صنایع دستی دیگر از ارزش و قیمت زیادی برخوردار کرده‌است چرا که رد پای کار دست در هر کجا که باشد ارزش اثر را بالاتر می‌برد.

در این میان مهم نیست گچکار چقدر زحمت کشیده باشد، اگر گچ مصرفی مرغوب نباشد تمام زحمات او در راستای گچبری دستی از بین می‌رود و ممکن است هنرش ضایع شود.

به همان میزان که زمان به کار رفته در اجرای گچبری دستی بیشتر از گچبری پیش ساخته است، ارزش و مرتبه آن نیز بالاتر و بیشتر است. همچنین در این نوع گچبری گچکار دستمزد بیشتری دریافت میکند و قیمت نهایی کار بالاتر است.

تفاوت گچبری پیش ساخته و گچبری دستی

گچبری پیش ساخته در مقابل گچبری دستی قرار می‌گیرد و نسبت به آن از مزایای عمده‌ای برخوردار است.

این نوع گچبری از جنس گچ است که فوم فشرده پلی استایرن به آن افزوده شده و در قالبهایی مخصوص درست می‌شود. این گچبری به صورت دقیقی با استفاده از تکنولوژی روز ساخته می‌شود. و در آن مواد شیمیایی دارای بافت منسجم و فشرده شده به کار می‌رود.

گچبری پیش ساخته بنا به نیاز ساختمان در قسمتهای مختلفی از آن قابل استفاده است. و بنا به درخواست کارفرما در سبک و طرح پیشنهادی قابل تولید شدن است.

همانطور که می‌دانید در صنعت ساختمان سازی روی آوردن به مصالح و ابزار پیش ساخته به امری بدیهی تبدیل شده است. زیرا این ابزار عمدتا از دقت بالایی در تولید برخوردار هستند. و پس از آن نیز با سرعت عمل در اجرا، قیمت مقرون به صرفه و قابلیت حمل و جا‌به‌جایی، از دردسرهای اجرای درجای کار می‌کاهند.

در همین راستا گچبری پیش ساخته نیز نسبت به گچبری دستی از مزایایی برخوردار است که به اختصار شرح می‌دهیم.

اول از هرچیز به هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن آن اشاره می‌کنیم. از طرف دیگر سرعت عمل در گچبری دستی به دلیل اینکه تمام نقش و نگارها با دست انجام می‌شود کند است.

ولی سرعت این نوع گچبری بالا بوده و از اتلاف انرژی در آن خبری نیست؛ علاوه بر این در مصرف مواد اولیه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

وزن سنگین گچبری دستی امکان اجرا و نصب آن در هر مکانی را نمیدهد ولی در مورد نوع پیش ساخته، این موضوع مطرح نبوده و می‌توان آن را بر روی کلیه سطوح نصب کرد. تنوع طرح نیز در آن بالاست.

یک دیدگاه بگذارید

ArabicEnglishPersian
× گفتگوی آنلاین